Zaterdagmorgen. M’n bed uit, hardloopkleren aan en lekker een rondje rennen. Pas als ik terugkom eet ik een ontbijtje. En dat bevalt goed. Mijn doel is om mijn lichaam te leren makkelijker vetten te verbranden in plaats van suikers. Bovendien heeft het voor mij het fijne bijverschijnsel dat ik minder eet zo na een uurtje rennen.

In veel boeken en op internet wordt er over trainen voor het ontbijt gesproken. Koen de Jong is er een groot voorstander van en ik ook. Maar veel anderen geloven niet in het nut ervan. Sterker nog, er zou geen enkel bewijs zijn voor de voordelen van trainen voor het ontbijt.

Na het rennen zit ik aan tafel, sla de krant open en lees een artikel van Ianthe Sahadat over de vraag of het zinnig is om zonder ontbijt te gaan sporten. Hee, dat is toevallig, en interessant bovendien.
Aangezien we meer dan 95% van onze energie opslaan als vet en minder dan 5% als koolhydraten, is het van belang dat je lichaam die vetten kan omzetten in energie die gebruikt kunnen worden voor inspanning. Zeker wanneer je niet allen lekker wilt sporten maar ook nog wat gewicht wilt kwijtraken is het goed om te weten hoe je dat voor elkaar kunt krijgen.

Onderzoekers aan de universiteit van Bath publiceerden pasgeleden de resultaten van een onderzoek over het onderwerp in het ‘American journal of physiology’. Uit het onderzoek bleek dat bij sporten op een lege maag het lichaam meer vetverbranding stimulerende eiwitten aanmaakt dan bij sporten op een gevulde maag. Ook over de uitslag van dit onderzoek ontstond weer discussie. Luc van Loon, spierfysioloog en hoogleraar Fysiologie van Inspanning aan de Universiteit van Maastricht, zegt dat het klopt dat sporten op een lege maag de vetverbranding stimuleert. Hier ben ik al erg blij mee want het is precies wat ik wil bereiken. Ook zegt van Loon dat bij een training op de nuchtere maag de inspanningsintensiteit lager ligt en dat daardoor de training niet optimaal zal zijn. Daar kan ik me iets bij voorstellen. Wil je optimaal vetten verbranden tijdens een training dan zal je niet boven zone 2 moeten uitkomen. Hierbij verbrand je relatief zo’n 50% vetten en 50% suikers en absoluut de meeste vetten. Zonder ontbijt een uur lang in zone 3 rennen heb ik nog niet geprobeerd maar het lijkt me niet fijn.

In ieder geval is voor mij duidelijk dat sporten voor het ontbijt bijdraagt aan een betere vetverbranding. De eerste paar keer zijn misschien niet zo fijn maar als je er eenmaal aan gewend bent dat je maag wat gaat rommelen aan het eind maar dat je niet neervalt wordt het zelfs prettig om te doen.Wil je het artikel van Ianthe Sahadat ook lezen? Kijk dan in de Sir Edmund bijlage van de Volkskrant van zaterdag 20-05-2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *