Ik ben in Zuid Frankrijk. Het is lekker warm. Een beetje vroeg en vóór het ontbijt ga ik een rondje rennen. Als ik vertrek moet ik denken aan wat een vriend ooit tegen mij zei. “Vóór het ontbijt sporten? Ha, als ik zonder ontbijt de deur uit stap val ik plat voorover. Nee, eerst ontbijten”. Hij had wat overgewicht en wilde daar wel vanaf. Maar sporten zonder eerst te ontbijten dat was hem toch te gek. Dan val je halverwege om.

Dus ik heb het uitgelegd. Trainen kunt je op verschillende niveaus doen. Trainen met een hoge intensiteit zorgt ervoor dat je andere energiebronnen gebruikt dan trainen met een lage intensiteit.

Wanneer je voor het ontbijt gaat rennen moet je lichaam het doen met wat suikers van gisteren en je vetreserves. Dus rennen met een matige tot lage intensiteit kan dan prima. Wanneer je vóór het sporten een koolhydraatrijk ontbijt naar binnen werkt (brood, muesli, suikers), en daarna stevig gaat sporten, gebruikt je lichaam je ontbijt als brandstof.  Wil je op die manier ook kilo’s kwijtraken dan heb je pech. Je lichaam verbrandt maar heel weinig vet op die manier. Bovendien zal je, wanneer je terugkomt van trainen, zo’n trek en dorst hebben dat je de meeste calorieën die je er net afgetraind hebt, er meteen weer aan eet en drinkt.

Dus als je gaat trainen vóór het ontbijt zorg dan je hartslag in zone 2 blijft, dat wil zeggen optimale vetverbranding 50% vet/50% suikers, dan zal je lichaam wennen aan het feit dat het energie moet halen uit de vetreserves die je hebt. En inderdaad, dat is de eerste paar keer even wennen. Je was zo gewend om lekker vol energie een rondje van tien kilometer te rennen zonder dat je ook maar een moment het idee had moe te worden. En nu voel je op de helft al een lamheid in je benen alsof je door een meter modder aan het ploegen bent. Juist! En dan loop je dus te hard.  Laat je lichaam wennen aan het feit dat er andere energiebronnen zijn dan snelle suikers. Ga dus wat langzamer rennen en geniet van de gedachte dat je vet aan het verbranden bent.  En wanneer je te snel loopt kom je ‘De man met de hamer’ tegen. Gewoon wat langzamer gaan lopen en accepteren dat dit gebeurt. De volgende keer gaat het vast beter. Je herkent het gevoel dan ook en weet hoe je er op moet reageren. Het leuke is ook dat wanneer je een volgende keer gaat trainen ná het ontbijt, je dan opeens sneller kan dan vroeger toen je nog alleen ná het ontbijt trainde.

Waar het dus allemaal om gaat, is je lichaam te leren kennen en vooral het te leren om vet te verbranden in plaats van suikers. Je raakt kilo’s kwijt en je gaat sneller rennen. Twee vliegen in één klap, hoe mooi is dat?

En nu een lekker ontbijtje.  Met temperaturen rond de dertig graden is een licht ontbijt heerlijk. Een klein schaaltje yoghurt met wat walnoten en fruit voldoet dan wel. Veel drinken is lekkerder dus een flinke mok kruidenthee erbij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *