Practice what you preach

Woensdagmiddag, ik moet twee bomen omzagen die door de storm gevaarlijk over het fietspad langs ons huis hangen. Eén is al gedeeltelijk doorgescheurd en met wat hulp van de kettingzaag ligt ie al snel op de grond. De andere boom is een stuk dikker maar staat ook te kraken en te steunen. Na enige tijd zagen valt ook deze om maar blijft op zo’n anderhalve meter hoogte hangen op een dikke splinter. Wanneer ik kijk hoe ik hem verder afzaag, schiet de boom opeens opzij en valt bovenop m’n rug. Het voelt alsof m’n hele lichaam binnen een tiende seconde in elkaar gedrukt wordt en voor ik het weet lig ik op de grond met een boom bovenop me. Gelukkig is de boom een stukje boven me blijven hangen zodat ik niet verder platgedrukt wordt. Alle lucht is uit m’n longen geperst en m’n linkerbeen doet vreselijk pijn. “De Damloop!”, schiet er door me heen. “Ik moet wel de Damloop doen zondag”. Voorzichtig probeer ik of alles nog werkt. Ja, ik kan m’n armen en benen bewegen maar van harte gaat het niet. Later in het ziekenhuis blijkt dat er niets gebroken of gescheurd is maar gekneusd en verrekt des te meer. De Damloop kan ik wel vergeten dit jaar. Met krukken verlaat ik ’s avonds laat het ziekenhuis.
Nu is het lopen met krukken en een pijnlijk been geen pretje en met wat gekneusde ribben erbij wordt elke inspanning een uitdaging. Maar ja, ik zeg altijd tegen klanten dat je moet blijven bewegen en niet stil moet gaan zitten. Met stil zitten word je niet beter. “Practice what you preach” dus. En zo werkt ik me treetje voor treetje de trap op en af en probeer zo veel als mogelijk zelf te doen.  Hoogleraar klinische neuropsychologie Erik Scherder – ik schreef al eerder over hem – zou trots op mij zijn.
Een bed in de woonkamer is een slecht idee. Wanneer iemand moet herstellen van een ongeval of een operatie, wil je graag dat de spieren in het lichaam getraind worden. Hoe minder beweging het lichaam heeft, hoe langzamer het herstel gaat. Ook al kost het veel moeite en doet het misschien pijn, kruip toch die trap op. Elk klein beetje beweging helpt. Niet alleen de spieren worden getraind, ook de doorbloeding is beter wanneer je beweegt. Word dus niet boos wanneer je net beneden bent op je krukken en merkt dat je iets boven hebt laten liggen. Het is weer een kans om wat beweging te krijgen. Yess! Daar gaan we weer.

1 Comment

  1. Hallo Michiel dit zijn van die ongevraagde wijze levenslessen die op je pad komen…..geloof me dat ik hierover kan meepraten….maar echt waar met de juiste houding; veel geduld én doorzettings vermogen ga je dit overwinnen …dat is nog uitdagender en knapper dan 10 dam tot dam wedstrijden achter elkaar..en dat kun jij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *