Veel van mijn klanten geven aan magnesiumtabletten te slikken. Extra magnesium kan goed zijn voor het lichaam. Voor spierontspanning, botopbouw, bij stress en goed voor je weerstand in het algemeen. Er zijn echter nadelen aan het slikken van magnesium waardoor het beter is magnesiumolie of gel te gebruiken. Magnesium wordt bijvoorbeeld beter door de huid opgenomen en bij oraal gebruik kan magnesium laxerend werken. Een (voeten)bad met magnesium is erg fijn na het sporten en

Afgelopen september brak ik mijn knie. De orthopedisch chirurg vertelde me dat het herstel bij dit soort breuken een jaar duurt. Ook de fysiotherapeut was het daar mee eens. Ikzelf natuurlijk niet. Wat eigenwijsheid betreft ben ik niet veel anders dan de mensen die ik begeleid. In de periode dat je met je been in het gips zit en daarna jezelf met krukken voortbeweegt, is het duidelijk dat je nog niet aan rennen hoeft te

Voor duursporters is het belangrijk te weten waar je omslagpunt ligt. Het omslagpunt is het hartritme waarbij je zoveel melkzuur produceert dat dit niet meer afgebroken kan worden en je dus letterlijk verzuurt. Daar wil je dus graag onder blijven. Teveel onder het omslagpunt betekent dat je niet optimaal presteert, over het omslagpunt betekent dat je door verzuring niet verder kunt. Hoe langer je wilt presteren, hoe meer je onder het omslagpunt moet blijven. Dit

Blijven bewegen.

Posted by admin on 25/12/2017
0

Op weg naar een afspraak, zie ik dicht bij mijn bestemming, een man wat ongemakkelijk op zijn telefoon kijken. Vlak bij hem staat een oude mevrouw met een rollator. “Weet u waar de Chrysantenlaan is meneer?” vraagt ze wanneer ik bijna gepasseerd ben. Even kijk ik verbaast naar de man. “Dat kunt u vast op uw telefoon vinden” zeg ik tegen hem. “Ja, dat probeer ik nu” zegt hij. Volgens mij is hij niet heel

Practice what you preach

Posted by admin on 15/09/2017
1

Woensdagmiddag, ik moet twee bomen omzagen die door de storm gevaarlijk over het fietspad langs ons huis hangen. Eén is al gedeeltelijk doorgescheurd en met wat hulp van de kettingzaag ligt ie al snel op de grond. De andere boom is een stuk dikker maar staat ook te kraken en te steunen. Na enige tijd zagen valt ook deze om maar blijft op zo’n anderhalve meter hoogte hangen op een dikke splinter. Wanneer ik kijk

Gisteren in de namiddag, zacht weer met een briesje, heerlijk weer om een rondje te rennen. Het was goed om te zien dat veel meer mensen dat hadden bedacht. Na werktijd en vóór etenstijd, er moesten dus ook mensen tussen lopen die wisten dat je beter vet verbrandt wanneer vóór het eten gaat sporten in plaats van er ná. Het zouden zomaar mensen kunnen zijn die met Sportrusten bezig waren, sommigen op hoge hartslag, anderen

Ik ben in Zuid Frankrijk. Het is lekker warm. Een beetje vroeg en vóór het ontbijt ga ik een rondje rennen. Als ik vertrek moet ik denken aan wat een vriend ooit tegen mij zei. “Vóór het ontbijt sporten? Ha, als ik zonder ontbijt de deur uit stap val ik plat voorover. Nee, eerst ontbijten”. Hij had wat overgewicht en wilde daar wel vanaf. Maar sporten zonder eerst te ontbijten dat was hem toch te

Zaterdagmorgen. M’n bed uit, hardloopkleren aan en lekker een rondje rennen. Pas als ik terugkom eet ik een ontbijtje. En dat bevalt goed. Mijn doel is om mijn lichaam te leren makkelijker vetten te verbranden in plaats van suikers. Bovendien heeft het voor mij het fijne bijverschijnsel dat ik minder eet zo na een uurtje rennen. In veel boeken en op internet wordt er over trainen voor het ontbijt gesproken. Koen de Jong is er

In een mini college laat hoogleraar klinische neuropsychologie Erik Scherder zien hoe de verschillende delen van ons brein geactiveerd of juist geneutraliseerd worden wanneer het over stress gaat. Het minicollege maakt een aantal zaken erg duidelijk. Het minicollege staat op mijn Facebookpagina https://www.facebook.com/SportrustenAvenhorn/ Dit is dus wat er met ons brein gebeurt bij stress. Maar wat doet het met ons lichaam? Een beetje stress is prima, verteld Erik Scherder. Geen enkel probleem. Bij stress

De marathon van Rotterdam was zwaar, erg zwaar. Maar dat is natuurlijk geen nieuws. Elke marathon is zwaar. Dat is ook de reden dat een marathon voor veel hardlopers de ultieme sportieve uitdaging is. Dat je na het volbrengen van een marathon iets hebt gedaan dat de meeste anderen niet voor elkaar krijgen. Na de marathon van Rotterdam stond er een mooi stuk in de Volkskrant van Iwan Tol. Hij had de marathon gelopen met